Espersens logo

Børnesyn

Hos os arbejder vi med et børnesyn, hvor barnet ses som den vigtigste aktør i eget liv. Børnene har ret til at udvikle sig forskelligt og hvert enkelt barn er unikt og bidrager positivt til fællesskabet.

• Der arbejdes med omsorg som et centralt element, hvor der er fokus på at være nærværende i samværet med det enkelte barn, samt at se det enkelte barns behov.
  • Legen er vigtig for os, når vi taler om barnesyn, så der arbejdes med at skabe gode læringsmiljøer, hvor der gives tid, plads og ro til at være barn på barnets egne præmisser.
  • Personalet har en anerkendende tilgang til børnene og er engagerede i børnenes oplevelsesverden. Vi ser det enkelte barn og følger dets perspektiver ved at være nysgerrige overfor dets initiativer. Vi lægger vægt på at være ”på gulvet” sammen med børnene og griber den børneinitierede samtale.
  • Alle børn gør altid det bedste de kan ud fra den kontekst barnet befinder sig i

Dannelse og børneperspektiv

Vi vil bestræbe os på at danne et helt og livsdueligt menneske, der bliver klar til at komme videre ud i livet.

• Dette vil vi gøre ved at indtage børneperspektivet i indretningen af vores pædagogiske læringsmiljøer indenfor og udenfor. Her er børnenes input vigtige og de bliver medtaget i vores pædagogiske overvejelser omkring læringsmiljøer.
  • Vi vil have fokus på børnenes interesse og lade dem være grobund for dannelsen og den pædagogiske indsats, som vi tilrettelægger.

Leg

Vi lægger stor vægt på at legen har værdi i sig selv og er med til at støtte op om børnenes udvikling. Vi har fokus på følgende elementer i legen:

• Legen foregår som en vekslen mellem voksen-, og børnestyret leg, hvor personalet har til opgave at inspirere børnene til videreudvikling af deres frie leg.
  • Vi giver børnene plads til børnestyrede lege og støtter børnene i deres selvorganiserede lege. Dette gør vi ved at være tilgængelige, når børnene har brug for støtte i deres lege samt opstille gode legemiljøer, hvor de kan lege uforstyrret.
  • Der er vigtigt for os, at børnene har ejerskab over de lege de indgår i. Derfor tages der udgangspunkt i de interesser børnene har og allerede igangværende legetemaer, når personalet tager initiativ til en leg.
  • Hos os har alle ret til at være en del af et legefællesskab. Derfor vægtes det højt at børnene hjælpes ind i legerelationer, når de ikke selv formår det.
  • Personalet er med til at rammesætte og faciliterer legen. Personalet understøtter legen via de 3 positioner (foran, ved siden af og bagved)

Læring

Vi lægger vægt på, at læring sker som en naturlig del af hverdagen. Vi har fokus på at skabe læringsmiljøer, som strækker sig over hele dagen og børnene inddrages i alle opgaver i institutionen, da vi ser daglige rutiner som udviklende og læringsrige.

• Der sker læring i daglige gøremål på det enkelte barns niveau.
  • Børnene inddrages og er medbestemmende i de regler, forløb og rutiner der skabes i hverdagen.
  • Der gives plads til læren om sig selv kropsligt, følelsesmæssigt, socialt og evnen til selvregulering.
  • Vi har fokus på forældresamarbejdet, hvor vi arbejder med, at den bedste læring sker gennem et tæt og trygt forældresamarbejde.
  • Vi gør brug af nærmiljøet og kulturen omkring, når pædagogiske aktiviteter planlægges.

Børnefællesskaber

Vi ser børnefællesskabet som et centralt element i børnenes trivsel, udvikling og læring og lægger derfor vægt på at alle børn føler sig som en del af et fællesskab. Det er vigtigt for os, at de føler sig unikke og føler, at de kan bidrage til fællesskabet med de kompetencer og værdier, som de besidder. Vi arbejder med børnefællesskabet på følgende måde:

• Børnene opdeles i mindre grupper ved vokseninitierede aktiviteter. Dette prioriteres for at styrke børnenes legekompetencer og derved styrke muligheden for at blive en del af børnefællesskaber ved selv skabe legerelationer.
  • Forældrene tildeles et medansvar ved at skabe faste mødetider. Dette giver børnene mulighed for at blive en del af børnefællesskaberne ved opstarten af legene.
  • Der skabes struktur omkring rutinesituationer. Dette giver alle børn mulighed for at være en del af børnefællesskaber.
  • Kulturelle forskelligheder italesættes positivt og som en naturlig del af hverdagen. Dette viser børnene at alle, uanset baggrund, er unikke og en ressource i børnefællesskabet.
  • I børnehaven er børnene opdelt i aldersintegrerede grupper for at give alle børn mulighed for at danne børnefællesskaber på dets individuelle niveau og give alle mulighed for at drage fordel af forskellige kompetencer på tværs af alder.
  • I vuggestuen er børnene også i opdelt i 2 aldersintegrerede grupper. Børnefællesskaberne tilgodeses også ved at opdele børnene i aldersopdelte grupper i forbindelse med aktiviteter.